Etapa de protejare a lucrării
Dacă până în etapa de creație am reușit să ținem umezeala ‚la distanță’ și am obținut plantele presate la calitatea dorită, adevărata provocare începe abia din momentul expunerii lucrărilor, când la pericolul umidității se adaugă și lumina soarelui.
Există mai multe metode de protecție din care poți alege în funcție de tipul lucrării cu flori presate, dar trebuie să știi că nici una nu poate oferi o protecție 100%, mai ales împotriva razelor solare.
Plastifierea (laminarea) este metoda cea mai utilizată și se realizează fie cu ajutorul unei mașini speciale de laminat, fie cu folie autoadezivă transparentă. Principalul motiv pentru care nu o recomand pentru tablouri sau alte lucrări de artă este aspectul inestetic dat luciul plasticului și de bulele de aer care rămân pe alocuri sub folie, în special dacă există diferențe de grosime între plantele folosite.
Un alt motiv este dimensiunea foliilor, care nu permit laminarea unor lucrări mai mari de A4. Am folosit cu succes plastifierea și o recomand doar pentru semne de carte și alte lucrări handmade de mici dimensiuni, realizate cu plante foarte plate (subțiri). Un plus al acestei metode este protecția foarte bună împotriva umidității.
Hârtia de calc și folia transparentă sunt două opțiuni de protecție foarte potrivite pentru felicitări, invitații (de nuntă, botez etc.) și mărțișoare, adică lucrări care au un impact de moment, fără a fi necesară o protecție de durată. Ambele împiedică agățarea/ruperea florilor, însă nu protejează de umiditate și lumină. Hârtia de calc trebuie sa fie cat mai subțire (maxim 75g/mp), pentru a lăsa să se vadă florile cât mai bine.
Nu am prea multă experiență cu aceasta metodă și încă mai caut soluții pentru o lipire cât mai puțin vizibilă a foliei protectoare de cartonul cu flori.
Lacul cu filtru UV este cel folosit pentru protecția picturilor acrilice/în ulei și se găsește în magazinele cu materiale de pictura și hobby sau online sub denumirea de lac de protecție final mat sau lucios (final varnish). Eu folosesc și recomand varianta spray, pentru că este ușor de aplicat, fără a atinge și a rupe plantele, dar cu multă grijă și atenție se poate folosi și varianta pensulabilă. Se aplică două – trei straturi de lac prin pulverizare la 20-30cm distanță (fiecare strat după uscarea stratului anterior).
Pe lângă rolul de protecție UV, lacul are și un efect de fixare mai bună a plantelor.
Din pacate, la noi nu am găsit încă un lac UV cu ph neutru (acid free), care ar fi cel mai potrivit pentru materialul vegetal, dar continui cercetările…
Înrămarea sub sticlă (cu sau fără protecție UV) este cea mai bună metodă de protecție pentru tablouri, mai ales dacă se combină cu un protector UV, fie lac, fie sticlă UV (varianta cea mai costisitoare și nu o recomand).
Eu merg mai departe și sigilez lucrarea înainte de înrămare, pentru a nu lăsa umiditatea să intre. Sigilarea se poate face fie între două straturi de sticlă, fie între sticlă și folie de aluminiu, prinse una de cealaltă de jur împrejur cu bandă adezivă. Rezultă un ‚sandvish’ ermetic care se fixează în ramă.
O altă metodă pe care ai observat-o cu siguranță zilele acestea este rășina sintetică, folosită în special pentru bijuterii și mărțișoare. Pentru că nu am folosit încă metoda, nu îți pot da nici un sfat, dar promit să-ți împărtășesc prima experiență, pentru că mi-am cumpărat un kit Cristal Resin și abia aștept să fac primele bijuterii cu flori presate.
Mai există metoda înrămării cu vidare, folosită de obicei pentru protejarea operelor de artă din muzee, dar după cum îți poți imagina, nu este la îndemâna oricui.
Sper să îți fie de folos această trecere în revistă și aștept cu interes comentariile, întrebările și experiențele tale mai jos.
As vrea sa stiu cat timp trebuie lasate plantele la presat inainte de plastifiere. Multumesc. Se pot plastifia plante proaspat presate tinute max.3 zile la presat? Multumesc.
Buna ziua. In momentul plastifierii plantele trebuie sa fie complet uscate, iar timpul de uscare variaza in functie de mai multi factori cum ar fi cantitatea de umiditate din planta si gradul de umiditate din mediul ambiant. Asadar trebuie sa verificati daca plantele sunt uscate dupa 3 zile, iar daca nu, sa le mai lasati. Pentru a grabi uscarea, puteti sa mutati in fiecare zi foile cu plante in carti/hartii uscate. Mult succes!
Buna, As vrea sa stiu despre lacul spray, daca poate fi aplicat si pe felicitări de hârtie/carton pentru a fixa florile -pentru a evita laminarea? Eu am avut mai demult un spray vernish si, in afara de faptul ca trebuia pulverizat in afara locuintei, lasa si urme in jurul florii, vizibile pe hartie (ca o pata de unsoare). As vrea sa stiu exact ce lac sa iau pentru a fixa si proteja florile pe o felicitare, sa fie si estetic. Iti multumesc
Buna Ioana. Am patit si eu ca tine, cu petele de lac, dar doar pe carton colorat, de aceea il folosesc doar pe carton alb si doar la tablouri, pentru protectia UV. Acesta e lacul pe care il folosesc: http://www.decohobbyart.ro/vernis-aerosol-mat. Inca sunt in cautarea unui alt lac, special pentru materiale vegetale, pentru ca cele care se gasesc pe piata pentru pictura nu mi se par potrivite. Felicitarile nu le protejez cu nimic, insa am grija sa lipesc plantele perfect, astfel incat sa nu se agate in ceva si sa se rupa. Laminarea intr-adevar nu este o solutie prea estetica. Voi reveni cu informatii, imediat ce gasesc o varianta de lac mai buna. Iti multumesc pentru comentariu si iti urez multa inspiratie la creatie!
Buna ziua,
Fiind chiar la inceput in ale presarii si realizarii unor lucrari simple, citesc cu mult interes fiecare articol si ma bucur de claritatea explicatiilor, informatiile fiindu-mi de folos.
In timp, daca voi reusi, o sa va impartasesc din experienta. Deocamdata urmez sfaturile daruite cu atata pricepere si darg.
Multumesc Adela!
Iti multumesc Ileana, ma bucur si eu ca articolele mele iti sunt de folos si sunt sigura ca deja ai reusit sa acumulezi ceva experienta, chiar fiind la inceput. Mi-ar placea sa-ti vad lucrarile! Desi pe site nu se pot incarca fotografii de catre cititori, si nu am o rubrica speciala pentru a expune lucrarile cititorilor, cu diferite ocazii lansez asa numite provocari sau concursuri prin care solicit lucrari pe o anumita tema (de ex. lucrari care exprima iubirea de Ziua Indragostitilor sau lucrari cu oua de Paste) pentru a le include intr-un articol, iar cititorii le trimit pe email: adelatalpes@floripresate.ro. Pana la viitoarea provocare, poti posta lucrari pe Facebook pe pagina grupului Oshibana- Arta florilor presate in care te-am inclus deja. Inspiratie!
Am presat ceva crocus vernus, sunt curios cat timp va rezista culoarea mov atat infoliat cat si doar simplu presat pastrat in registru de hartie de 60 grame/ metru patrat cu 200 pagini.
Si eu sunt curioasa.N-am ajuns inca la munte in perioada de inflorire a brandusei.
Super articolul, multumesc Adela. Eu folosesc lac incolor pe post de adeziv in strat foarte subtire pentru lipirea florilor, evita formarea zbarciturilor dupa lipire. Dupa aceea folosesc folie termoplastica (infoliere termica). E drept nu am incercat aranjamente mai mari de A4.
Multumesc Nemo, eu nu am folosit niciodata lac, pentru ca m-am inteles foarte bine cu lipiciul, si am doua intrebari pentru tine. Ce miros are lacul pe care il folosesti si ce timp de uscare? Stiu ca lacurile folosite in tamplarie de exemplu au un miros puternic si nu foarte placut.
Cu placere. Este un lac incolor specific finisajelor de tamplarie. Mirosul este puternic dar cu o ventilatie buna nu pune probleme. Timpul de uscare este rapid circa 5 pana la 10 secunde. Vascozitatea acestuia trebuie adaptata la tipul de petala sau frunza ce urmeaza a fi lipita. Daca lacul e mai vascos timpul de uscare este mai lung. Lipirea este foarte puternica asigurand o prindere foarte buna a florilor pe carton. Aplic lacul cu ajutorul unei pensule mici.
Buna,am facut si eu tablouri….Prima data le-am laminat,dupa aceea le-am inramat.Au iesit foarte frumoase(ma gandesc)si sper sa tina.Pe care nu le-am inramat,intr-un an si-au pierdut culorile..Am cumparat sticla lichida,dar inca nu am lucrat cu ea.Multumesc pentru ideile si ajutorul pe care ni-l oferi,raman o admiratoare fata de lucrarile superbe pe care le faci.
Cu stima,Rita
Buna Rita, iti multumesc pentru aprecieri si pentru ca ai impartasit cu mine si cu ceilalti cititori cateva ganduri. Mi-ar placea sa vad cateva dintre lucrarile tale…sunt convinsa ca sunt foarte frumosase. Nu am mai auzit de sticla lichida, dar sper sa ne impartasesti din experienta ta cand vei lucra prima data. Iti urez multa inspiratie!